SUPERLEARNING 2003
SUPERLEARNING to niekonwencjonalna nauka m.in. języków obcych wykorz
ystująca naturalne zdolności naszego organizmu. Uzyskanie stanu odprężenia (pożądanego podczas odsłuchu) ułatwia urządzenie Relax Master firmy SITA (jednostka sterująca, stereofoniczne słuchawki, nieprzezroczysta maska z diodami luminescencyjnymi i czujnik oddechu). Użytkownik systemu łatwo osiąga stan “gotowości w stanie odprężenia” - stan głębokiego, wewnętrznego spokoju, w którym wzrastają możliwości twórcze oraz percepcyjne, który przeciwdziała powstawaniu blokad umysłowych i redukuje już istniejące, powoduje ujawnienie się “szóstego zmysłu”, intuicji.Poznane słowa, związki wyrazowe, struktury oraz schematy językowe (gramatyka) przechowywane są w tzw. “długotrwałej pamięci” - można je odświeżyć nawet po upływie długiego czasu. Lekcje są oparte na autentycznych dialogach, a zastosowane w nich słownictwo gwarantuje możliwość porozumiewania się na poziomie podstawowym (jest to język “potoczny”, a nie literacki). Materiał dydaktyczny przygotowany jest zgodnie z zasadami i osiągnięciami współczesnego językoznawstwa, w opinii naukowców jego dobór jest wzorowy. Struktura kursów nie kładzie nacisku na formalne aspekty nowego języka. Nacisk jest położony na rozpoznawanie i zrozumienie, co ma szczególne znaczenie ze względu na płynność i szybkość porozumiewania się. Wszystko to pozwala na niebagatelne osiągnięcie - poznanie ponad 1000 słów (tyle średnio opanowuje słuchacz rocznego kursu prowadzonego tradycyjnymi metodami) w ciągu niespełna tygodnia ( około 60 godzin lekcyjnych).
W programie kursu zawarte są także te
chniki Programowania Neurolingwistycznego (NLP), elementy dramy i kinezjologii, a przede wszystkim proste techniki oddziaływania psychologicznego, takie jak relaksacja i wizualizacja.
OFERTA NAUKI JĘZYKÓW OBCYCH METODĄ SUGESTOPEDII
W dobie jednoczenia się świata znajomość języków obcych jest ważniejsza niż ki
edykolwiek wcześniej i to we wszystkich dziedzinach życia. Doskonale wiedzą o tym wszyscy Ci, którzy chcąc dobrze poznać kulturę danego kraju odwiedzili go, zostali niemile zaskoczeni faktem, że nie mogą porozumieć się w języku polskim, tkwili bezradni na dworcu nie mogąc dopytać się o drogę, a na dodatek zostali oszukani podczas robienia zakupów.Namawiamy Państwa serdecznie do nauki języków prowadzonych w naszym Ce
ntrum przy pomocy jednej z najnowocześniejszych metod nauczania jaka obecnie istnieje, mianowicie metody “superlearningu” ( sugestopedii ).Metoda ta łączy w harmonijną całość najnowsze doświadczenia z dziedziny psyc
hologii nauczania i neurofizjologii. Stosowana jest przede wszystkim w nauce języków obcych (choć nie tylko) i wykorzystuje naturalne zdolności naszego organizmu. Kluczem skuteczności metody jest wykorzystanie stanu odprężenia i stała nad nim kontrola, tak by słuchacz mógł wykorzystywać stan tzw. relaksu skoncentrowanego. Jest to możliwe dzięki pomiarowi procesów fizjologicznych, w tym przypadku oddechu, normalnie przebiegających w organizmie nieświadomie i przetransponowanie tych wartości na postrzegalne sygnały, co ułatwia uzyskanie na nie świadomego wpływu. Uzyskanie stanu odprężenia i naukę ułatwia urządzenie Relax Master firmy SITA (jednostka sterująca, stereofoniczne słuchawki, nieprzezroczysta maska z diodami luminescencyjnymi i czujnik oddechu). Jednostka sterująca poprzez czujnik reaguje na zmieniający się rytm, tempo i głębokość oddechu, równocześnie przekazując je zwrotnie w formie dźwiękowych i świetlnych sygnałów. Użytkownik systemu łatwo osiąga stan “gotowości w stanie odprężenia” - stan głębokiego, wewnętrznego spokoju, w którym wzrastają możliwości twórcze oraz percepcyjne, który przeciwdziałając powstawaniu blokad umysłowych i redukując już istniejące, powoduje ujawnienie się “szóstego zmysłu” – intuicji - siły napędowej przełomowych odkryć i rozwiązań. Poznane słowa, związki wyrazowe, struktury oraz schematy językowe (gramatyka) przechowywane są w tzw. “długotrwałej pamięci” - można je odświeżyć nawet po upływie długiego czasu.Struktura kursów nie kładzie nacisku na formalne aspekty nowego języka. Nacisk jest położ
ony na rozpoznawanie i zrozumienie związków wyrazowych, co ma szczególne znaczenie w osiągnięciu płynności i szybkości porozumiewania się. Wszystko to pozwala na niebagatelne osiągnięcie - poznanie ponad 1000 słów w ciągu ok. 60 godzin dydaktycznych.Zajęcia prowadzą specjalnie przygotowani lektorzy i trenerzy.
Istnieją jednak dwie ważne rzeczy, które zależą wyłącznie od słuchacza i na które nie posiadamy wpływu:
1. motywacja i autentyczna potrzeba nauczenia się języka obce
go.2. konsekwencja w systematycznej pracy nad nim.
Przykładowy plan kursu językowego-wprowadzenie do metodyki zajęć
Każdy kurs językowy zaczyna się od oficjalnej i wstępnej godziny lekcyjnej obj
aśniającej metodę nauczania za pomocą “superlearningu”. Jest to wprowadzenie do programu kursu. Słuchacze otrzymają potrzebne materiały, ustalony zostanie rozkład godzin lekcyjnych itp.-
oczywiście udzielimy także odpowiedzi na wszystkie pytania.1.
Trening odprężający.Kurs rozpoczyna się od nauki od treningu odprężającego i relaksacji. Trening odprężający składa się z ćwiczeń oddechowych, mięśniowych, relaksujących i ćwiczeń na koncentrację. Im sumienniej wykonywane będą każde ćwiczenia, tym łatwiej opanowana zostanie treść lekcji gdyż ideą sugestopedii jest nauka właśnie w atmosferze odprężenia. Możliwe iż niektórzy potrzebować będą kilku godzin więcej by ten stan osiągnąć - normalnie wystarcza pięć. Zależy to w dużym stopniu od intensywności przeprowadzanego treningu, który naprawdę się opłaca.
W trakcie właściwego kursu językowego poszczególne fazy odprężenia trwają około 3 do 5 mi -nut. Aby po całym dniu pracy można było odprężyć się w tak krótkim czasie, niezbędne jest dokładne opanowanie programu relaksującego.
2. Wstęp do lekcji pierwszej i zmiana tożsamości.
To okazja, aby usłyszeć wymowę, poczuć melodyjność języka, a także pobieżnie zapoznać się z zasobem słownictwa do lekcji pierwszej. Dowiedziono, iż “utożsamianie” się z językiem obcym jest pełniejsze, kiedy przyjmiemy inne imię i inny adres, wyobrażając sobie, że jesteśmy obywatelami innego państwa i myślimy w obcym języku. Taka “świadomość uczestnicząca” wydatnie wspomaga naukę i likwiduje stres oraz skrępowanie (to nie ja się wygłupiam tylko np “ Gradowa Chmura” czy “Łagodna Gołębica”, w których postacie na czas lekcji się wcielam).
3. Trochę o proponowanej metodyce zajęć.
Zajęcia w laboratorium dźwiękowym
Po krótkim ćwiczeniu odprężającym wdrażany jest najpierw “aktywny program nauczania”. Polega on na uważnym słuchaniu tekstu dialogu i jednoczesnym śledzeniu go w podręczniku.Po nim następuje “program pasywny”. Przy spokojnej barokowej muzyce dialog o
dsłuchiwany jest jeszcze raz , bez książki i z zamkniętymi oczami. Należy zwrócić uwagę by po prostu wsłuchać się w brzmienie języka i muzyki, rytmicznie oddychając. Nie należy absolutnie powtarzać tekstu za lektorem, lecz kształcić wyobraźnię, reżyserując dialog jak film na swoim ekranie wyobraźni.Nauka z nauczycielem – faza aktywacji.
W tej fazie nauczania będą Państwo wraz z nauczycielem aktywizować opanowany zasób słownictwa przy pomocy zabaw, ćwiczeń gramatycznych i transmisyjnych oraz dr
amy.Hasłem naszym jest: “Mówić jak najwięcej, pytać nauczyciela tak długo, aż wszystko stanie się jasne”. Z pewnością większość uczestników stwierdzi, iż dzięki intensy
wnym przygotowaniu w laboratorium dźwiękowym wiele wyrazów pamięta się automatycznie, a język wydaje się znany.Faza utrwalania
.Po dwóch lekcjach następuje obowiązkowa faza powtórzenia materiału przerobion
ego w laboratorium dźwiękowym. Naturalnie słuchacz we własnym zakresie powinien powtarzać przerobiony materiał tak często jak to tylko możliwe, gdyż częstszy kontakt z językiem zapewnia solidniejsze opanowanie zasobu słownictwa.
Prosimy o zabranie luźnego stroju sportowego, trzech piłek do tenisa z
iemnego i skakanki (długość po złożeniu powinna odpowiadać odległości od stóp pod pachę), a także przyborów do notowania.